Sposoby komunikacji z klientem
Umiejętna i efektywna komunikacja z klientem jest najważniejszym elementem sprzedaży i obsługi odbiorcy. Zależy nam na tym aby zostać prawidłowo zrozumianym oraz na tym aby dobrze zrozumieć naszego użytkownika. W takiej sytuacji najlepszy jest dialog, który pomoże zbudować relację i bardziej poznać klienta. W jaki sposób rozmawiać z klientem, aby czuł się zrozumianym oraz jak uniknąć niedomówień lub nieporozumień? Przede wszystkim Twoja postawa ma ogromne znaczenie.
Z pewnością zastanawiałeś/aś się kiedyś jak to jest, że z niektórymi osobami rozmawia Ci się dobrze, a z niektórymi co nie gra. Dobra komunikacja ma wpływ na wiele czynników. Rozmawiając z kimś Twoja postawa musi charakteryzować się asertywnością i wyrozumiałością. Należy słuchać klienta, brać pod uwagę jego potrzeby i oczekiwania oraz traktować jak „równy z równym”. Komunikujemy się z nim oraz próbujemy znaleźć wspólne rozwiązanie w danej sytuacji. Nie przyjmujemy rozkazującej i narzucającej się postawy. Zależy nam na tym, aby nawiązać z klientem porozumienie.
Aktywne słuchanie klienta wpływa na budowaniu relacji oraz wiem, na czym klientowi najbardziej zależy oraz co jest dla niego najistotniejsze. Jeśli aktywnie słuchasz klienta, to w ten sposób bardziej go poznajesz. Dzięki tej technice uzyskujesz dodatkowe informacje, poznajesz poglądy, postawy i emocję oraz budujesz zaufanie z klientem.
Uważne słuchanie klienta doskonale wpływa na więź, która tworzy się między Wami. Ważne jest to aby zapamiętywać to co mówi klient i wykorzystywać dowiedzione informacje w dalszej rozmowie. Jeśli będziesz nawiązywać zdobyte informacje do wcześniejszych wypowiedzi podkreślisz fakt, że słuchasz tego co mówi klient.
Jeśli spotykasz się z klientem na żywo, ważna jest mowa Twojego ciała.
Otwarta postawa, utrzymywanie kontaktu wzrokowego to podstawa. Ważny jest również uśmiech oraz szczerze zainteresowanie na słowa Twojego klienta. Dodatkiem jest zachowanie przestrzeni, nie należy siadać za daleko ani zbyt blisko klienta.
Kolejnym ważnym aspektem jest ton Twojego głosu. Musi być przyjazny, szczery i miły. Należy pokazać swoją pewność siebie i entuzjazm. W czasie rozmowy zadawaj pytania otwarte i zamknięte. Dopytuj, interesuj się co mówi Ci klient. On musi czuć się dobrze w rozmowie z Tobą, dzięki temu otworzy się przed Tobą. Daj swojemu klientowi czas na odpowiedź. Zanim zaczniesz mówić, upewnij się czy Twój klient nie chce czegoś powiedzieć lub zadać pytania. Upewnij się także czy dobrze zrozumiałeś swojego klienta, aby uniknąć niedomówień.
Dopasujmy się do klienta
Kolejnym ważnym punktem w rozmowie z klientem jest dopasowywanie się do niego. Tę technikę można wykorzystać w największym stopniu podczas osobistej rozmowy z klientem. Podczas rozmowy należy zwrócić uwagę na pewne elementy. Podczas rozmowy z klientem bądź w pełni sobą i bądź naturalny.
Działanie na siłę jest sztuczne i źle wpływa na relację z klientem. Dopasowywanie się do klienta polega na przyjmowaniu podobnej postawy ciała do klienta, mówisz w podobnym tempie i używasz podobnego języka. Warto zacząć od małych kroczków i delikatnych prób.
Obserwuj jakim językiem mówi Twój klient. Możesz używać podobnych zwrotów i słów, a także podobnej szybkości i tempa mówienia. Ważne jest również wsparcie w rozmowie z klientem. Pomaga w tym pochylona pozycja ciała, uśmiech oraz kiwanie głową i kontakt wzrokowy. Podczas rozmowy z klientem postaraj się mówić prostym językiem, zrozumiałym dla wszystkich. Branżowy język jest naturalny dla Ciebie, nie dla Twojego klienta. On nie ma obowiązku ich znać. Jeśli spotkasz osobę, która orientuje się w tym temacie to jest to logiczne i zrozumiałe, że możecie porozmawiać używając branżowych zwrotów. Jeśli przychodzi do Ciebie klient w celu uzyskania informacji zadbaj o to aby wszystko było dla niego jasne. Mów prostym i zrozumiałym językiem, tym sposobem skracasz dystans i jesteś na równi z klientem.
Zadbaj o to aby klient zrozumiał to co mówisz, nie miał żadnych wątpliwości i zapytań. W czasie rozmowy z klientem wiele zależy od Ciebie. Atmosfera posiada duży wpływ na komunikację między Wami. W momencie gdy Twój klient poczuje się lepiej z pewnością zada Ci więcej pytań, podzieli się z Tobą swoimi obawami i wątpliwościami. Podczas komunikacji okazuj mu szczerze zainteresowanie, dopytuj i traktuj swojego klienta z szacunkiem. Bądź otwarty na rozmowę, na zapytania, opinię, wyrażania swojego zdania i zgłoszenia propozycji. Oprócz tego, pozwól także wypowiedzieć się klientowi.