Jak negocjować, żeby nie stracić
Młodzi, niedoświadczeni przedsiębiorcy nie mają łatwego zadania jeśli chodzi o temat negocjacji. Nie wiedzą jak skutecznie negocjować i robić to tak aby klienta nie stracić, ale jeszcze dodatkowo na nim zarobić. Jest to trudna sztuka, której nie nauczymy się w 5 minut. Aby negocjować należy być opanowanym i cierpliwym. Niektórzy mają we krwi negocjacje, potrafią z tym wyjść w przyjacielskich stosunkach. Niektórzy uczą się latami negocjacji. To normalne jeśli Twój klient, który wie czego chce, zna się na rynku i jest doświadczony, będzie próbował w maksymalny sposób obniżyć ceną.
Bądź na to przygotowany, że negocjacje zaczynają się na etapie przygotowywania oferty. Nie reaguj nerwowo na propozycje klienta, ani nie bierz ich do siebie, nikt nie chce Cię obrazić. W negocjacjach, to Ty jesteś „ofertą”, a nie prywatną osobą. Jeśli już propozycja klienta ubliża Ci, weź głęboki oddech i grzecznie zareaguj. Wytłumacz dlaczego Twój produkt ma kosztować daną sumę. Jeżeli ustawiłeś sztywny limit ceny, poniżej której nie możesz zejść, daj klientowi odczuć, że robi dobry interes.
Możesz także dopisać do oferty zdanie typu „W cenie otrzymuje Pan/Pani gwarancję terminowości, rzetelności, prawo do naniesienia poprawek oraz pomocny kontakt o rozsądnych porach dnia i wieczoru”. Nawet nie uwierzysz ile klientów wybiera ofertę, ze względu na to zdanie. Pokazuje to, że przedsiębiorca ma dystans do siebie oraz do swojego biznesu i proponuje coś więcej niż tylko suchą cenę.
Bądź pewny swojej wartości, kreatywności i asertywności.
W negocjacjach chodzi o to, aby każda strona nieco spuściła z tonu.
Musisz tak przedstawić swoją ofertę, ale także liczyć na kompromis. Myśl perspektywicznie, buduj markę na dobrej reputacji i dbaj o klientów. Oni sami do Ciebie przyjdą. Zawsze odpowiadaj na zapytanie klienta, wtedy on poczuje, że go szanujesz, a nie olewasz.
Słuchaj go uważnie i bądź cierpliwy. Jeśli klient nie zna się na usłudze, którą chce zamówić, ale ma swoją wizję i chce Ci ją przedstawić, to daj mu szansę i cierpliwie go wysłuchaj, a później zaproponuj kilka rozwiązań. Zachowuj się profesjonalnie i wykonuj swoje zadania najlepiej jak potrafisz. Myśl przyszłościowo, buduj swoją markę na dobrych relacjach z klientami, dbaj o nich i o dobrą reputację, a oni sami do Ciebie przyjdą. Wystarczy ich tylko do siebie zachęcić.